Wednesday, January 13, 2010

Aduan Rakyat TV3

Gua depan TV ni. Tengah tengok Aduan Rakyat kat TV3.

Bagus rancangan ni. Malam ni kisah anak2 OKU dan penderitaan ibu mereka, apatah lagi yang bertaraf ibu tunggal. Separuh darinya tak boleh bekerja, sebab ada anak OKU yang perlu dikelolakan.

Tahap OKU anak2 ini majoritinya yang tak boleh bergerak langsung akibat demam panas, sawan, polio dan sebagainya. Yang sedihnya, bila dengar rintihan dan aduan mereka tentang bantuan yang diharapkan dari kerajaan (JKM), yang tak kunjung tiba sejak sekian lama. Ditambah pula dengan kerenah birokrasi yang selalu membuat golongan seperti ini macam bola yang ditendang ke sana ke mari.

Sebrutal-brutal gua, rasanya kalau gua lah yang buat liputan kes mereka ni, gua konfiden gua akan menangis. Tapi bila tengok muka pegawai2 JKM yang gua rasa tak brutal langsung, dia orang tu macam rileks je. Macam tak kesian.

Gua mintak janganlah ditangguh-tangguh apa-apa bantuan yang boleh disumbangkan kepada mereka. Bagilah cepat. Kata RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

Bila dipikir-pikir, gua terkenang duit RM500 ribu yang nak diberi kepada gereja yang terbakar kat Desa Melawati tu. Sayangnya duit tu.... kalau bagi kat rumah pusat sokongan ibu dan anak kurang upaya Azwar tadi pun berbaloi. Besar pahala...

1 comment:

  1. salam.. setuju sangat la RM500 ribu bagi kat ibu ibu tunggal ni..tak dapat RM500 ribu pun takpa..sponsor duit sewa rumah diorang RM2000 tiap tiap bulan pun bagus..

    anyway, Tampal Goyang any info on where exactly the location of the rumah yang diorang duduk? atau any contact number?

    ReplyDelete